15. apr. 2015

Klassebilde - orden i rekkene?

























Før i tida strikka jeg veldig mye med Nøstebarns tynne merinoullgarn. Jeg gjør det forsåvidt fortsatt, men det var en periode da jeg var særdeles monoton i garnvalg - muligens som en motvekt til det tjukke, tunge superwashgarnet jeg er oppvokst med. Boka "Strikk til nøstebarn" er også flittig brukt. På side 42 og 67 er det bilde av en liten genser med striper i alle farger som jeg alltid har tenkt jeg skal strikke når jeg har samla nok smårester. Når jeg bare har fått spart opp nok rester. For jeg kan ikke kjøpe 100 grams hesper og ta bare litt, nei, det skal være en ekte restegenser der jeg helst får brukt opp alt og ikke blir ramma av restegarnsforbannelsen (et omen vi strikkere møter av og til eller ofte og som gjør at man ender opp med mer garn enn utgangspunktet). Forstå det den som kan. Jeg kan heller ikke blande med andre garntyper i samme tjukkelse, neida, jeg er da et ordensmenneske, må vite. Så sånn går nu dagan. Inntil her om dagen da jeg oppdaga at genserens potensielle mottakere er blitt veldig store! Har jeg spart meg til fant?! Eller er det mulig å skvise en genser ut av en drøss smånøster og noen litt større? Ahh, og det aller vanskeligste spørsmålet: Skal alle få bli med?













HJELP!!! (Er dette virkelig den største skrifta blogger har å by på?!?)

11 kommentarer:

  1. Haha! Å, jeg kjenner meg igjen! Jeg greier ikke å blande flere typer garn. Og det må selvfølgelig være ekte rester, ellers blir det jo juks ... Men ærlig talt, det er vanskelige krav å oppfylle!

    Herlige farger, jeg synes alle skal få bli med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt det er flere garn-nevrotikere der ute ;) Jeg får bare hive meg ut i det! Har faktisk ennå flere farger, men tror det blir nok å streve med uten rosa i tillegg.

      Slett
  2. ja, mye fint du kan strikke av restene der… Happy Knitting!

    SvarSlett
  3. Der bør vel holde til en genser det der. Masse fine, friske farger. Gleder meg til å se resultatet!

    SvarSlett
  4. Hopp i det! Vanskelig å si hvor mye det der er, men om du veier det vil det vel gi en viss indikasjon på hvor stor genseren kan bli? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt sikkert nok sånn mengdemessig, men jeg vil ha like ermer og bol (tror jeg, haha), så da spørs det om de minste nøstene holder til striper både her og der.

      Slett
  5. Hopp i det! Om du vil ha et roligere inntrykk, kan du bruke den du har mest av (den blå) og ha som bunnfarge, og så strikke striper med de andre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har tenkt på den muligheten, men tror det blir mye blått i blått da. Tenker at med striper over like mange omganger, kan det oppnås en viss ro (i boka er det striper i ulike bredder)...?

      Slett
  6. Det blir spennende å se hva du får ut av dette! Jeg kan heller ikke blande garn, og er skikkelig restegarnspyse... Duger stort sett til stripevotter her i huset!

    SvarSlett
  7. Hahaha.. Herlig!! Hopp i det! Dette blir gøy!:) Gleder meg til å se genseren!

    SvarSlett
  8. Burde definitivt være nok til en finfin genser dette! Holder med deg i planen om å bruke mange farger med like jevne striper. God fornøyelse i alle fall!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar - jeg leser selvfølgelig alle!