19. mars 2015

Spradedress








































Første plagg ut fra den nye strikkeboka til Nøstebarn er denne heldrakten. Jeg strikka den med tanke på vår -og sommerbruk, men den må brukes nå før den blir for liten. Lillebror vokser så altfor fort, strikkepinnene henger ikke med. Eller så er det jeg som har litt for stor tro på egen evne til å beregne klesstørrelser fram i tid - dressen var ferdig allerede i september.

"Strikk meir til nøstebarn", som boka heter, inneholder enkle plagg til stor og liten. Oppskriftene til voksne er hakket for enkle for min smak, men skal ikke se bort fra at jeg strikker mer til ungene fra den. En fiskartrøye, eller ei finjakke, kanskje? Veldig bra at babyklærne går opp til størrelse 2 år, noen til og med til 3-4 år, mens barneklærne begynner på størrelse 1 år - fritt valg over hele fjøla, altså.









































Heldresser er deilige plagg for småunger som tilbringer mye tid på golvet. Kjekt med en korterma variant, både i strikkinga og i bruk.
Dressen strikkes ovenfra og ned, først fram og tilbake for å lage åpning i nakken. Jeg la isteden opp klippemasker i splitten og strikka rundt. Før klipping plukka jeg opp masker til stolper og strikka disse i rillestrikk. Jeg klipte uten noen form for sikring, bretta kantene og sydde dem fast på innsida med garn. Alt dette har jeg lært av Pinneguri, bare se her hvor lett det er.









































Nøstebarns strikkaklær er som oftest for vide for mine unger, så jeg har lært meg at en størrelse mindre på vidden enn i lengden blir passe. Hvor mange forsøk jeg trenger på å lære meg at Lillebror er annerledes proporsjonert enn søstrene sine, får vi heller se på. Ble litt miss å forlenge beinlengden på denne, Lillebror hadde heller trengt mer lengde i ryggen. Nå spørs det om dressen passer til han oppdager hvor artig det er med lommer. 
Hekling kan jeg ikke, så det måtte bli strikka pynt. Den nydelige grønnfargen er dessverre utgått - det samme tror jeg gjelder for blåfargen.









































Mønster: Spradedress av Kathrine Gregersen, str 6-12mnd/2år
Garn: Nøstebarn 2-tråds merinoull, tilsammen 95g
Pinner: 2,5 og 3
Endringer: Isteden for løpegang og strikk nederst på beina, felte jeg helt enkelt av etter en rille.

9 kommentarer:

  1. Så flott dress på prinsen din! Ha en herlig torsdag hos dere!

    SvarSlett
  2. Kjempefin dress. Håper du rekker å bruke den masse før den blir for liten.

    SvarSlett
  3. Den ble kjempetøff. Har strikket to slike jeg til tvillingenen vi venter i slutten av mai. Ble stilig med seilebår og striper på lommene.

    SvarSlett
  4. Fin dress på enda finere lillebror!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  5. Så søt, både dressen og gutten:)

    SvarSlett
  6. Kjempefin! Ja de vokser fort disse små. Du får skynde deg å bruke den! Likte godt de stripete lommene!

    SvarSlett
  7. Så skjønn og deilig dress. Veldig dekorativt med stripete lommer siden resten var ensfarget. Likte også båten.

    SvarSlett
  8. Ein fin dress på ein fin gut :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar - jeg leser selvfølgelig alle!